16 Eylül 1937’de Uşak’ta doğan ünlü ressam Devrim Erbil, ilk ve orta öğrenimini Balıkesir’de almıştır. Ortaokuldaki resim öğretmenleri Sırrı Özbay ve Ahmet Uzelli’nin etkileriyle resim sanatına ilgi duyan Erbil, lise yıllarında resim öğretmeni İrfan Yılmaz’ın desteğiyle bu ilgisini ilerletmiştir. İlk sergisini lise son sınıfta, iki sınıf arkadaşı ile birlikte Türk Amerikan Kültür Derneği’nde açmıştır.
Ressam olmanın dışında bir meslek düşünmediği için yalnızca Akademi’nin sınavına girmiş ve kazanarak İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi’ne başlamıştır. 1959 yılında “Soyutçu 7’ler” grubunu kurmuştur. Galeride Halil Dikmen’in atölyesinde Bedri Rahmi’nin öğrencisi olmuştur. Aynı zamanda Cemal Tollu ve Cevat Dereli atölyelerinde ve galeride görev yapmıştır.
Döneminde Adnan Çoker, Lütfü Günay, Sabri Berkel, Cemal Bingöl, Ferruh Başağa gibi soyuta yönelen arkadaşları ile birlikte soyut resim arayışları içerisinde olmuş ancak onlardan farklı olarak öz kültürel geleneklerimizle bağlantılı bir soyutçu anlatım geliştirmiştir.
1966 yılında henüz 26 yaşında iken V. Tahran Bienali Saray Kraliyet Ödülü’nü, 1972 yılında 9. İskenderiye Bienali Ödülü’nü alan Devrim Erbil, henüz küçük yaşlarında uluslararası düzeyde yeteneğini kanıtlamıştır.
1963 yılında Altan Gürman, Adnan Çoker, Sarkis ve Tülat Tura ile Mavi Grup’u kuran Devrim Erbil, 1969’da Türkiye Çağdaş Ressamlar Derneği başkanı, 1975’te Görsel Sanatçılar Derneği başkanı olmuştur. 1970 yılında doçent, 1981 yılında ise profesörlük ünvanını almıştır.
1973’te Cumhuriyet’in 50. Yılı Resim-Heykel Yarışması’nda Atatürk ve Cumhuriyet Ödülü’nü, 1991’de Kültür Bakanlığı’nın seçimiyle Türkiye Cumhuriyeti Devlet Sanatçısı ünvanını almıştır. Daha sayısız ulusal ve uluslararası başarıya imza atan, dünya genelinde yüzlerce sergi açan Devrim Erbil’in 2009 yılında 50. Sanat Yılı kutlanmıştır. Büyük sanatçı, halen Doğuş Üniversitesi’nde Sanat ve Tasarım Fakültesi’nde öğretim görevlisi olarak çalışmalarına devam etmektedir.
Sanatçının Sorumlulukları – Devrim Erbil
Sizce sanatçının (sıradan vatandaş olmanın ötesinde) topluma yönelik sorumlulukları var mıdır, varsa nelerdir? Yani o da diğer insanlar gibi aynı noktada aynı yerdedir. Ben sanatçıya çok özel bir yer…
Öze Yolculuk – Devrim Erbil
Farklı sanat dalları ile ilgileniyor olmanız, varlıkların özüne olan yolculuğunuzu nasıl şekillendirdi? Yani insanın bir sözü varsa bunu yani aydınlıkta da söyleyebilir, karanlıkta da, gün ışığında da, mum…
Çağdaş Resimler – Devrim Erbil
Yalın Alpay’a göre “Doğu’ya çağdaş resim değerleriyle geçmişi koruyarak bakar. Bunun sonucu geçmişin muhafaza edildiği çağdaş resimlerdir.” Bunu nasıl başarıyorsunuz? Yani, Yalın tabii çok doğru söylüyor. Yalın benim…
Soyutlama – Devrim Erbil
Soyutlama size neden yakın geldi? Neden geldi? Çünkü soyutlama bu toprakların eseri. Ben soyutlamanın en tipik örneklerini mesela halk sanatında buldum. Birtakım simgeler, semboller o nakışın arasına giren…
Esin Kaynağı – Devrim Erbil
Paul Klee ve Piet Mondrian size ne türde bir esin kaynağı oldu? Yani Klee ve Mondrian esin kaynağı olduğu tabii çünkü kendimi yakın buldum. Hatta bir astrolog Haluk…
Bedri Rahmi Eyüboğlu – Devrim Erbil
Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun hayatınızdaki yeri ve önemi nedir? Evet, yani insan hocasının etkisinde kalmıyor değil. Çünkü bugün bile hala akademide, biz akademi diyoruz Mimar Sinan Üniversitesi’nin eski adı- benim…
Renk Seçimi – Devrim Erbil
Neden bir renkler armonisi veya renkler arasında kontrast yaratmak yerine monokromatik bir palet tercih ediyorsunuz? Ya bir defa benim resimlerimde monokrom birçok resim var ama onun yanında…
Mavi Dönem – Devrim Erbil
Mavi dönem sizin için ne ifade ediyor? Mavi sizde neden ayrıcalıklı bir konumda? Yani, mavi benim resimlerimde önemli bir renk. Yer yer kırmızı da çıktı, yer yer sarı…
Merkezsizlik – Devrim Erbil
Merkezsizlik ile resminizde nasıl bir etki yaratmaya çalışıyorsunuz? Şimdi o, bakış açısı tabiî ki de. Yani bir resimde ana konu mesela Rönesans resminde üçgen bir estetik bir yapı…
Ne Değil Nasıl – Devrim Erbil
Ne anlattığınız değil de nasıl anlattığınız sizin için neden önemli? Çünkü nasıl anlattığım bana özgü, ne anlattığım ise; herkes benim anlattığımı, renkleri, armoniyi, ritmi de anlatabilir. Ama bunlar…
İdeal Öz – Devrim Erbil
Nakkaşların ideal öz kavramına bakışınız nedir? Bakışım; gerçekten onların yaşadıkları dönemde, teknolojinin bu kadar gelişmediği dönemde bir Piri Reis çıkıyor, dünya haritası çiziyor. Bu olağanüstü bir sezgi. Onların bu…
Aklı Üstün Tutmak – Devrim Erbil
Neden gerçeklik algısında duyular yerine aklı üstün tutuyorsunuz? Ben yani çok akıllı bir adam değilim. Ama duyarlı bir adamım. Akıl öncülük etmezse yeniliklere sadece duyguyla da ulaşamazsınız. Aklın…
Temalar – Devrim Erbil
Seçtiğiniz temalar sizin için neler ifade ediyor? Seçtiğim temalara gelince; ben onları değil, onlar beni seçiyorlar çünkü öyle bir şey oluyor ki. Mesela; bir ağaç bakın; hani bir…
Yukarıdan Bakış – Devrim Erbil
Neden resimlerinizde sürekli yukarıdan bir bakış var? Geleneksel perspektif kullanmama sebebiniz nedir? Geleneksel perspektif; perspektif dediğimiz de çok eski değil. Sanat insanlık tarihi kadar eskidir. Çünkü sanat insan…
Uzaktan İstanbul – Devrim Erbil
İstanbul’u neden hep uzaktan sevdiniz? Bu sözü geçen gün söyledim, Güneş hiç beğenmedi. Hanımlar bu sözü beğenmiyorlar ama Picasso’nun bir sözü var ”Karanlıkta bütün kadınlar güzeldir” diyor. Ben de…