Büyük felsefeci Ahmet Arslan, 1944 yılında Şanlıurfa’da doğmuştur. Ankara Üniversitesi DTCF Felsefe Bölümü’nü 1966’da bitirdikten sonra aynı üniversitede doktora (1973) ve doçentlik (1978) çalışmalarını tamamlamıştır.
1978’de Ege Üniversitesi Felsefe bölümünü kuran Ahmet Arslan, Doçent ünvanıyla burada çalışmalarına devam etmiş; 1998 yılına kadar Bölüm Başkanı olarak görev almıştır. 1987 yılında, Profesörlük ünvanını almış ve Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü yapmıştır.
Ahmet Arslan Arapça, Fransızca, İngilizce ve Almanca bilmektedir. Bu dillerden ve felsefenin çeşitli alanlarına ait çok sayıda çevirisi bulunmaktadır. Uzmanlık sahası Antikçağ Yunan Felsefesi, Ortaçağ İslam Felsefesi,Osmanlı Kelam Düşüncesi olup bu alanlarda yazmış olduğu bazı telif eserleri şunlardır:
- İlkçağ Felsefe Tarihi (5 cilt)
- İbni Haldun
- İslam Felsefesi Üzerine
- Kemal-Paşazade’nin Tehafüt Haşiyesi (2 cilt)
Şu sıralarda İlkçağ Felsefe Tarihi’nin bir devamı olarak yayınlamayı planladığı Ortaçağ İslam düşüncesi üzerinde çalışmaktadır.
Elit Zümre ve Halk İlişkisi – Ahmet Arslan
Elit zümre ile halk arasındaki ilişki nasıl olmalıdır? Böyle başlayan konuşmalardan hoşlanmam ama deyim yerindeyse, dünyanın hiçbir yerinde, bizde olduğu kadar elit zümre ile halk arasında kopukluk, karşıtlık…
Doğuda ve Batıda Felsefe – Ahmet Arslan
Doğu dünyasında felsefeden anlaşılan şeyle Batı dünyasında anlaşılanın farklı olmasının sebepleri nelerdir? Türkiye’nin buradaki konumu ne durumdadır? Şimdi Doğu dünyasıyla neyi kastettiğini bilmiyorum ama ben insan dünyasını biliyorum. Yani…
Yunan Felsefesi – Ahmet Arslan
Yunan felsefesi ve buna dayanarak biçimlenen düşüncenin insanlık tarihine yaptığı katkılar nelerdir? Evet güzel bir soru. Yunan felsefesinin insanlık tarihine yaptığı katkı; başka herhangi bir kültürün, düşüncenin, uygarlığın yaptığı…
Bilme İsteği – Ahmet Arslan
Aristoteles: “Bütün insanlar, doğal olarak, bilmek isterler” siz bu sözü nasıl yorumluyorsunuz? Ben bu sözü olduğu gibi yorumluyorum ve ben bu sözü çok severim, bayılırım bu söze. Çünkü ben…
Felsefe Yapmak – Ahmet Arslan
Kant: “öğrenebilecek felsefe yoktur; ancak felsefe yapmak öğrenilebilir” sözü ne ifade ediyor? Bu felsefeyle bilim arasındaki farkı gösteriyor. Bilim, tonlarca kez sonra artık biliyoruz ki; doğru, kesin ve kanıtlanabilir…
Sorgulanmayan Hayat – Ahmet Arslan
Sokrates: “soruşturulmayan, üzerinde düşünülmeyen bir hatat, yaşanmaya değmez” sözü ne ifade ediyor? Bu da harika bir soru, bu sorular birbirlerini tetikleyen ve hazırlayan sorular olmuş. Vallahi bu da insan…
Eğitimin Amacı – Ahmet Arslan
Eğitimin amacı, hedefi nedir? Şimdi hangi eğitim? Eğitim var, eğitim var… İnsanla ilgili olarak düşündüğüm şey, bir defa insanın alacağı birkaç türlü eğitim var, diye düşünüyorum. Hayatta kalmak için…
Felsefe ve Bilim – Ahmet Arslan
Felsefe ile bilim arasında nasıl bir bağ vardır? Geçmişten günümüze ilişkileri nasıl gelişmiştir? Bizim toplumumuzda hoş ama yanlış bir yargı var. Hoş olmasının nedeni şu: toplumun büyük bir kısmı…
Çevirinin Önemi – Ahmet Arslan
Çeviri faaliyetlerinin bir kültüre katkıları nelerdir? Çeviri ne anlama geliyor? Onu çevirdiğinize göre, çeşitli konularda sizden daha ileride olan bir ülkenin, kazançlarını -ki bunun içinde fikirler, duygular ve teknikler…
Tavsiyeler & Zevkler – Ahmet Arslan
Bize tavsiye edebileceğiniz ve kendi beğeniyle deneyimlediğiniz eserlerden/sanatçılardan bahsedebilir misiniz? Dünyadaki bilimsel gelişmelerden haberdar olmak istiyorum ama bilim benim hayatımı bağladığım bir alan değil. Bilimin ve bilimsel doğruların bizim…
Kuşkuculardan Sonrası – Ahmet Arslan *
Kuşkucular, Gazali ve Hume gibi birçok filozofa göre “Deneyim, nesneler arasında zorunlu bağlantılar olduğunu kanıtlayamadığı için doğa bilimleri kesin bilgi sağlayamaz.” Bu şüpheci yaklaşıma alternatif bir hipotez var mı? Felsefe…
Felsefi Çalışmanın Amacı – Ahmet Arslan
Felsefi çalışma, hangi toplumsal bağlamlarda (ülke, zamanın ruhu, ekonomik gelişmeler vb.) İcra edileceğine mi bakılmalı yoksa sahip olduğu evrensel bir amaca yönelik mi yapılmalı? Nasıl ki bilim evrensel olma…