İlker Canikligil, 1991’de Saint Joseph Fransız lisesini bitirdi. 1992’de Marmara Üniversitesi Sinema TV Bölümü’nde lisans eğitimine başladı.
Dört yıllık eğitim hayatı boyunca üç kısa film (Nöbetçi 1992, Ağaç 1994, Uçmak İstiyorum 1995) yaptım ve bu filmlerle bir çok ödül kazanan İlker Canikligil, okul bittikten sonra bir süre reklam filmi sektöründe çalıştı. Bu sırada yüksek lisans ve sanatta yeterlik programlarına devam etti.
1999’da İstanbul Bilgi Üniversitesi Sinema TV Bölümü’nde ders vermeye başladı. 1998’de çektiğim “Kedi Gözü” ve 2001’de çektiğim “Simulacra” adlı kısa filmlerle yurt içinde ve dışında bir çok ödül kazandı. Bunların en önemlisi 2002’de dünyanın en önemli kısa film festivali sayılan Clermont Ferrand’da kazandığı ödüldü. Aynı yıl yardımcı doçent olan Canikligil. 2005 yılında dünyaca ünlü kurgucu Walter Murch’ün “In The Blink of An Eye” adlı kitabını “Göz Kırparken” adıyla çevirdi.
2006 yılında akademiden istifa ederek ayrılan İlker Canikligil, aynı yıl “Ecinniler”adlı bir dizinin pilot bölümünü yönettim. Hemen arkasından “Gen” adlı filmi kurguladım ve 13. Adana Altın Koza Film Festivali’nde “En İyi Kurgu” ödülünü kazandım.
2007’de “Dijital Video ile Sinema” adlı kitabını yayınladı. 2006’dan bu yana serbest reklam yönetmeni olarak Toyota, Akbank, TEB, Beko, Selpak, Vestel, Frito Lay, Citibank, Reckitt Benckiser, Ray Sigorta, Eti, Ülker, Teknosa, Carrefour gibi müşteriler için Euro RSCG, RPM Radar, TBWA, Yorum Publicis, Güzel Sanatlar Saatchi, Grey, Alice BBDO, Drive Dentsu gibi reklam ajanslarıyla çalıştı.
2010-2014 arası yarı zamanlı olarak Bahçeşehir Üniversitesi Fotoğraf ve Video Bölümünde “Cinematography” adlı dersi veren Canikligil, 2014’ten bu yana aralıklı olarak İstanbul Film Akademi’de Yönetmenlik Atölyesi yürütmektedir.
Fotoğraf alanında ise 2013 – 2014 arasında İstanbul’da Galeri Art On ile çalışmış, 2013’te Contemporary Istanbul’a katılmış ve ilk kişisel fotoğraf sergisinii 18 Aralık 2013’te Zorlu Center PSM alanında açmıştır.
Uzun bir süredir YouTube’da videolar paylaşan İlker Canikligil, son yıllarda Flu TV’de büyük kitlelere ulaşan içerikler üretmektedir.
Paranın Hayatımızdaki Yeri – İlker Canikligil
“Bizim halkımızın bir şeye para vermesi çok zoruna gidiyor.” demiştiniz. Sizce bu neden kaynaklanıyor? Deneyim neden önemsenmiyor? Fakirlik. Bir insanda benim çok önemsediğim bir şey, gerçeği olabildiği gibi…
Eleştiri Kültürümüz – İlker Canikligil
Eleştirinin farklı türleri ve kategorileri var mıdır? Eleştirinin zamanı, konumu ve hitap ettiği kitle; onu değiştirir mi? Ben eleştiriden hiç hoşlanmam. Belki tabii Türkiye’deki eleştiri kültürünün çok yıkıcı…
Tavsiyeler – İlker Canikligil
Tavsiyeler Miró’yu severim. Bir ara çok popüler olduğu için Türkiye’de dalga geçilirdi ama gerçek tuvalde görünce farklı oluyor. Düşünüyorum kimi söylesem diye… Mondrian’ı severim. Klasiklerden… Tabii Rembrandt’ı seviyorum,…
Hikaye Yapısı ve Kültürü – İlker Canikligil
Bizdeki hikâye yapısı ve kültürü neden bizim “iyi” hikâyeler yazmamızı sağlayamıyor? Okuma yazma oranımız yüksek ama anlama oranımız aynı derecede yüksek değil. Gerçekten Türkiye’deki en temel problemlerden biri….
Sinema Geleneği – İlker Canikligil
Türkiye’de bir sinema geleneği var mıdır? Varsa nasıl bir süreçten geçmiştir? Olay Yeşilçam’da başlıyor. Tabii Türkiye’de yeterince teknisyen falan olmadığı için özellikle gayrimüslim kameramanlar yani Türkiye’de yaşayan yabancılar…
Sinemada Doğu-Batı Ayrımı – İlker Canikligil
Birçok alanda yapılan Doğu-Batı ayrımı sinemada da yapılabilir mi? Hangi temel özellikler bu ayrımda etkili? Yine beni kurşuna dizdireceksiniz. Sinema sonuçta… Hep anlatırım; Marmara Üniversitesi’nde bir Fransız gelmişti,…
Kubrick Sevdası – İlker Canikligil
Kubrick’in sizin için bugün taşıdığı önemi kazanması sürecinden bahseder misiniz? Ben onu programda da söylemiştim, çocukken seyrettiğim iki yönetmen hani biri Kubrick öbürü Hitchcock, o zaman bile “Ha…
Sinemanın İlham Kaynakları – İlker Canikligil
Sinemanın ilham için dayandığı öz kaynak sizin için neresi? Ben sevmediğim soruları değiştiriyorum. “Değiştirme” derken… Geçenlerde Onur Ünlü söyledi bunu yani “Sinemanın ontolojisi hiç düşünülmüyor.” dedi. Tam olarak…
Analiz Yöntemi – İlker Canikligil
Değişen kaygı ve hedeflerle yola çıkan farklı sinema akımlarının ürünlerini seyrederken analiz yöntemlerimiz de değişmeli mi? Analiz yöntemi deyince benim tüylerim diken diken oluyor tabii. Filmi analiz etmek……
Sanatçı ve Eser İlişkisi – İlker Canikligil
Sizce sanatçı ve onun ortaya koyduğu eser arasında ideal ilişki nedir? Pis herifler… Bu konu üzerinde bayağı master dersi açılabilecek kadar ağır bir konu olmuş. Tabii yani…
Kameranın Anlamı – İlker Canikligil
“Kamera dünyanın anlamını değiştirir.” demiştiniz. Sinema ve bugünkü YouTube hayatımızı nasıl simule ediyor? Felsefede bir ayrım var: Aygıt ve alet. Aletler dünyayı değiştirir. Örneğin çekiç ve çivi. Yani…