Cemil Meriç: Doğu ve Batı
Hikaye Yapısı ve Kültürü – İlker Canikligil
Bizdeki hikâye yapısı ve kültürü neden bizim “iyi” hikâyeler yazmamızı sağlayamıyor? Okuma yazma oranımız yüksek ama anlama oranımız aynı derecede yüksek değil. Gerçekten Türkiye’deki en temel problemlerden biri….
Sinema Geleneği – İlker Canikligil
Türkiye’de bir sinema geleneği var mıdır? Varsa nasıl bir süreçten geçmiştir? Olay Yeşilçam’da başlıyor. Tabii Türkiye’de yeterince teknisyen falan olmadığı için özellikle gayrimüslim kameramanlar yani Türkiye’de yaşayan yabancılar…
Son Durağa Giderken
Sinemada Doğu-Batı Ayrımı – İlker Canikligil
Birçok alanda yapılan Doğu-Batı ayrımı sinemada da yapılabilir mi? Hangi temel özellikler bu ayrımda etkili? Yine beni kurşuna dizdireceksiniz. Sinema sonuçta… Hep anlatırım; Marmara Üniversitesi’nde bir Fransız gelmişti,…
Kubrick Sevdası – İlker Canikligil
Kubrick’in sizin için bugün taşıdığı önemi kazanması sürecinden bahseder misiniz? Ben onu programda da söylemiştim, çocukken seyrettiğim iki yönetmen hani biri Kubrick öbürü Hitchcock, o zaman bile “Ha…
Sinemanın İlham Kaynakları – İlker Canikligil
Sinemanın ilham için dayandığı öz kaynak sizin için neresi? Ben sevmediğim soruları değiştiriyorum. “Değiştirme” derken… Geçenlerde Onur Ünlü söyledi bunu yani “Sinemanın ontolojisi hiç düşünülmüyor.” dedi. Tam olarak…
Analiz Yöntemi – İlker Canikligil
Değişen kaygı ve hedeflerle yola çıkan farklı sinema akımlarının ürünlerini seyrederken analiz yöntemlerimiz de değişmeli mi? Analiz yöntemi deyince benim tüylerim diken diken oluyor tabii. Filmi analiz etmek……
Sanatçı ve Eser İlişkisi – İlker Canikligil
Sizce sanatçı ve onun ortaya koyduğu eser arasında ideal ilişki nedir? Pis herifler… Bu konu üzerinde bayağı master dersi açılabilecek kadar ağır bir konu olmuş. Tabii yani…
Kameranın Anlamı – İlker Canikligil
“Kamera dünyanın anlamını değiştirir.” demiştiniz. Sinema ve bugünkü YouTube hayatımızı nasıl simule ediyor? Felsefede bir ayrım var: Aygıt ve alet. Aletler dünyayı değiştirir. Örneğin çekiç ve çivi. Yani…