hakan
Bence bu konuyu daha iyi kavramak için ilk önce neye sanat diyebileceğimize karar vermemiz gerekiyor.
Bir eserin teknik zorluğu ve anlamlandırmak için belirli bir zeka seviyesi gerekmesi gerçekten onu sanat yapan şey midir? Postmodern dönemde etkisi gitgide silinen high-art kavramının sizce bir gerekliliği var mı?


emre
@hakan bence değildir hakan, high-art kavramına dair de bunların bir takım postmodern hareketler olduğunun ve günün birinde herkesin tebessümle bakacağa anlar olarak görüyorum.


yusuf
@hakan bir şeyi anlamak için yüksek zeka gerekmesi değil, her zeka seviyesine göre pek çok şeyi anlatabilmesidir bence.


emre
Bu konuya dair kendi fikirlerimi söylemeden geçtiğimiz günlerde Yalın Alpay ile şu anki yayınımızın kapak fotoğrafında da bulunan muz olayına dair aramızda geçen konuşmayı paylaşmak istiyorum sizinle.

– Hocam sizce kavramsal sanatın bu tip olaylara sahne olabilmesinin altında yatan şey nedir?
+ Bence kavramsal sanatın varoluş amacı gereği dikkat çekmek ve daha önce yapılmamış bir şeyi yapma çabası gütmesinden ötürü kendi içinde tutarlı fakat gerçek sanatsal anlayıştan uzak bir durum oluşturdu.
demişti.


yusuf
Tıpkı tüketim sektöründe olduğu gibi bu tür dikkat çekmek adına yapılan yenilerin ömrü kısa olur, sanat ise böyle bir şey midir arkadaşlar?


hakan
@emre gerçek sanatsal anlayış nedir ki? Sanatsal anlayışın mutlak veya olgusal bir gerçekliği olabilir mi ?


yusuf
Biz bugün yüzyıllar önce yapılan tabloları @hakan vasıtası ile Resmin Harmonisi programında tanıyoruz. Bu muzun ömrü ne kadar olacaktır?


emre
Bu konuda diğer eklemek istediğim nokta Netflix’te halihazırda varolan: Fake or Fortune? isimli İngiliz yapımı tv programı – Netflix — Fake & Fortune

Bölümlerin temel amacı bir eserin orijinalse milyonlar ama sahteyse beş kuruş etmeyeceğini gösteriyor. Yani eserin kendisinin bir değeri yoktur, yapanın yarattığı itibar mevzudur.


yusuf
Kopyalarından mı bahsediyor Emre, fake derken? Tıpatıp baskı yani.


emre
@hakan elbette tam olarak böyle bir şeyden bahsedemeyiz ancak modernist bir bakış açısıyla bazı noktalardan nasıl ele alınabileceğine dair fikirlerimizi kastetti, kuvvetle muhtemel hoca.


hakan
@yusuf ben bir ömrünün olmasının maddi veya sanatsal değerini arttıran bir şey olduğunu düşünmüyorum. Bir de şöyle düşün, ne eserler bazı talihsizlikler nedeni ile asla bilinemeyecek. Hiç ömürleri olmayacak bu nedenle fakat yine de bir kişi onları yarattığı için varolacak sanat eserleri olacaklar.


emre
Kopya @yusuf


yusuf
@emre söylediğin programda bir ürünün gerçeği ve kopyası arasındaki ekonomik değer farkını ele almış. Bu durum sadece sanatta değil her alanda var. Biz ise burada daha farklı bi bakış açısını, sanatın değerinin nasıl belirlendiğini ele alıyoruz.


hakan
ben kavramsal sanatın, sanat dünyası içerisinde sarsıcı ve yön verici bir yerinin olduğunu düşünmekteyim. Bu nedenle yeri her zaman benim için yadsınamaz ve ayrı olacaktır. Çünkü gerçekten bazı şeyleri anlatmak için bazen eserin kendisinde alt metin oluşturmaktansa alt metni eserin kendisi yapmak yararlı olabiliyor.


yusuf
@hakan haklısın ancak sanatın yapılış biçiminin de onu etkilediğini unutmamak lazım. Sanatçının kaygısı önemlidir zannımca.


emre
@yusuf programı izlediğinde göreceksin ki bir tablonun orijinal olduğunu anlamak için ne gibi teknikler kullanıyor ve bir tablonun iyi olduğuna dair donelerin yanında ne gibi şeylerin ressamın karekteristiğini yansıttığından bahsediyor.


hakan
bu @yusuf bu konuda sana barthes’in death of the author kavramini inclemeni oneriyorum yusufcum. Bence eseri yaratildiktan sonra yaraticisi ile arasindaki tum anlamsal baglar yok olmali. Bu olmali ki sohbetimizin basinda senin dedigin gibi her insan farkli seyler anlayabilsin.


yusuf
@emre öyleyse haklısın, ön tanıtımından yanlış bir sonuç çıkarmışım.


emre
@hakan güzel bir noktaya değindin. Bazen eserin saf ve sadece kendinden bir şey anlatabilmesi fikrine inanıyorum bazen de tam olarak senin gibi ifade etmesem de alt metnin eserin kendisi olduğunu düşünüyorum.


yusuf
@hakan dediğine hak veriyorum. kişiden bağımsız sanat, bu çok derin bir ufuk açtı


emre
Bir eserin değerini artıracak unsurları kendimce sıralamam gerekirse:

– Çizildiği yıl
– Kullanılan tekniğin özgünlüğü
– Ressamın kariyerinde elde ettiği ün
– Bir sanatsal akıma dahil olup olmadığı

ilk aşamada söylenebilir.
@yusuf hatırlarsan seninle gitmiş olduğumuz Ahmet Ümit film gösteriminin sonunda, Ahmet Ümit’te “aracısız sanat” anlayışına inandığını ve bu bağlamda kendisinin doğru bulduğu sanat anlayışının saf ama ek okumalar yapılırsa çok daha derinlemesine anlamlar çıkartabileceğinden bahsetmişti.


hakan
bir sanat eserini benim icin degerli yapan sey bende yarattigi dusuncelerin acabildigi farkli pencerelerin sayisidir.


yusuf
@emre evet doğrudur


emre
Ben kişisel olarak özgünlüğe inandığım kadar sıradanlığa farklı bir bakış getirmiş yapıtlardan da çok ilham alıyorum.


hakan
bu nedenle tarihi bir durusmayi betimleyen muhtesem teknikler ile uretilmis bir ronesans tablosunun, belirli bir zaman araligindaki zevklere hitap etmek icin muhtesem teknikler kullanilarak uretilmis bir spor arabadan farki yoktur. bu sadece o sanat eserlerini gozumde degerli kilmaz fakat bu degersiz olduklari anlamina da gelmez benim icin. sadece benim ilgimi cekmedigi icin bir deger bicme olanagi yakalayamam.


emre
Sanatsal açıdan değeri belirleyen noktalardan bir tanesi de tekniktir. Sanatçı kendine ait bir teknikle bir eser ortaya koyduğunda (Ör. rembrandt ışığı) eserlerinin ayrışmasını ve değerini ciddi miktarda arttıracaktır.


yusuf
resmin basitliği veya karmaşıklığı bir değer ölçüsü müdür @emre


hakan
ben sanat eserini degerlendirirken sanatciyi bu alanin disinda tutmak gerektiginj dusunuyorum. elbette rembrandt muhtesem bir sanatci ve buyuk bir ressam fakat onun tablolarini guzel yapan sey teknigi degil. teknigi sadece icindeki dunyayi bize anlatmasina yarayan bir arac. eserin tamamlanmis halinde ne goruyorsak iste tum deger karsimizda duruyordur.
kimin yaptigi ve hangi teknigi icerdigi sadece tarihi bir bilgidir bu noktada.


emre
Yerine göre hem evet, hem hayır @yusuf Birçok parametre işin içine giriyor bu noktada; hangi sanat akımına dahil olduğu, sanatçının kendi çizgisi vb…
Güzel bir bakış açısı @hakan bunun edebiyattaki karşılığını yanılmıyorsam Dostoyevski şöyle ifade ediyordu: “Roman bittiğinde yazar susar, eseri konuşur”


yusuf
@hakan sanatçının önemi olup olmadığı hakkında şöyle bir haber linki bırakıyorum: Yapay Zeka Tarafından Çizilen Tablo 432 Bin Dolara Satıldı


hakan
eger gorebilseydim bir yorum yapabilirdim fakat webtekno cizilen tablonun cok yakindan cekilmis bir fotografina yer vermis haberde. bu nedenle tam secemedim.


emre
konusal bazda ele alsan @hakan


yusuf
[fotoğraf]


hakan
konusal bazda soyle ele alacaktim, gercekten yapay zeka tarafindan uretilen bir tablonun hosuma gidip gitmeyecegini merak etmistim. ayrica bir yapay zekanin resim yapmasi cok sasirtici gelmiyor bana. 432 bintlye satilmasi daha da normal geliyor. biz bile konusuyoruz burada mesela. bu tabloyu alan kisi de herkesin konustugu tabloyu almak istemistir diye dusunuyorum.
@yusuf bazen agizda bir tatsizlik ve kuruluk olur ya, ben de ona benzeyen bir duygu uyandirdi bu yapay zekanin yaptigi resimdeki figur.
sıkıcı bir sekilde beni irite etmesi hosuma gitti.


yusuf
@hakan güzel bir betimlemeydi


emre
enteresan bir yorumlama @hakan


hakan
guzel bir eser bence fakat yapay zekanin yaptigi resim kisvesi altinda degerlendiriyoruz hala


yusuf
burada yapay ve doğal zeka diye bir şeyin olmadığını, zekanın zeka olduğunu kanıtlamaya girişmek isterdim ancak konumuz sanattan çıkmak istemem.


hakan
umarim bir gun yapay zekaya sahip bir robot, elestirel okumalar yapabilir ve bizim gecmisimizdeki eserleri okuyabilir.


yusuf
umarım burayı da okuyordur


hakan
son olarak meclise soyle katki yapmak istiyorum
her sanat eserinin genelgecer sanatsal bir degeri yoktur kanaatindeyim.
bu nedenle bicilen degerler cok da sanatsal olmayan nedenler ile biciliyor. hem maddi hem de manevi hususta.


yusuf
çok güzel bir noktaya değindin hakancım. toparlamak gerekirse, sanatsal değerler kalıcıdır fakat ekonomik değerler halkın tutumuna ve seviyesine göre değişim gösterir diyebiliriz.


emre
@hakan son sözü söyledi. Burayı okuyacak olan üyelere ve bir gün okuma ihtimali olan arkadaşlara “Resmin Harmonisi” koleksiyonlarını önererek noktayı koyuyorum .


hakan
iyi geceler hepinize. harika bir sohbet oldu.


yusuf
Katılımınız için çok teşekkür ederiz arkadaşlar. Haftaya görüşmek üzere, iyi akşamlar!


emre
İyi geceler, katkılarından dolayı herkese teşekkürler.


 

Bu yayın 13 Aralık 2019’da, saat 21’den 22’ye kadar Flaps Club Discord sunucusundan gerçekleştirilmiştir.